Search OpenSanctions

Advanced

Jurij Konovejev

Sanctioned entity
Jurij Konovejev is subject to sanctions. See the individual program listings below.
TypePerson[sources]
NameJuri Konovejev · Jurij Konovejev · Jurij Konovějev · Yuri KONOVEEV · Yuriy Konoveev · 2 more...[sources]
Other nameЮрий КОНОВЕЕВ[sources]
Birth date[sources]
Place of birthRivne, UKRAINE · Rivne, Ukraine · Rivne, ex-URSS[sources]
Gendermale[sources]
NationalityRussia[sources]
CountryRussia · Ukraine[sources]
First nameJuri · Jurij · Yuri · Yuriy · Юрий[sources]
Last nameKONOVEEV · Konoveev · Konovejev · Konovějev · КОНОВЕЕВ · 1 more...[sources]
PositionChef de la section SUS “PKT” dans la colonie pénitentiaire IK-3 · Head of the SUS detachment ‘"PKT" in the IK-3 penal colony (Russia), also known as the head of the department of educational work[sources]
Source linkgels-avoirs.dgtresor.gouv.fr · sanctionssearch.ofac.treas.gov[sources]
Created at[sources]
Last changedLast checkedFirst seen

Descriptions

Yuri Konoveev est le chef de la section SUS et des cellules disciplinaires de type PKT (également connu comme étant le chef du département du travail éducatif) dans la colonie pénitentiaire IK-3, où il travaille depuis au moins 2019. Alexeï Navalny se trouvait sous son autorité du 25 décembre 2023 jusqu’à sa mort le 16 février 2024. À ce titre, Konoveev supervisait les quartiers où Alexeï Navalny a subi de mauvais traitements et il interagissait directement avec lui au moins une fois par mois. En tant que responsable des cellules disciplinaires, il a fait en sorte qu’un régime d’isolement physique le plus strict possible soit infligé à Navalny. Dans son rôle de superviseur de l’éducation (de la rééducation) des détenus, il est responsable d’avoir soutenu un système cherchant à briser la volonté des détenus, à engendrer un sentiment de désespoir absolu et à infliger des conditions de vie inhumaines. D’après les témoignages, des violations des droits de l’homme ont été commises dans le cadre du travail éducatif des détenus et la torture était directement prescrite dans les documents opérationnels des services. Yuri Konoveev était également responsable de l’investigation scientifique et des zones d’exercices où Alexeï Navalny aurait eu un malaise. La colonie pénitentiaire IK-3 est connue pour les pressions physiques et psychologiques, l’isolement total, les tortures et les violences qui y sont infligés aux prisonniers. Par conséquent, Konoveev est responsable de graves violations des droits de l’homme en Russie, y compris d’actes de torture et d’autres peines ou traitements cruels, inhumains ou dégradants, ainsi que de la violation systématique de la liberté d’opinion et d’expression.

French Freezing of Assets,

Relationships

Data sources

Belgian Financial Sanctions6,315

Belgium extends the European FSF sanctions list on the basis of a national terrorist list, issued by the National Security Council.

Belgium · Federal Public Service Finance

French Freezing of Assets6,266

The register lists all persons, entities and vessels subject to asset freezing measures in force on French territory, pursuant to national, European and international (UN) provisions.

France · Ministry of Economy, Finance, and Recovery

EU Financial Sanctions Files (FSF)6,054

As part of the Common Foreign Security Policy the European Union publishes a sanctions list that is implemented by all member states.

European Union · European External Action Service

US OFAC Specially Designated Nationals (SDN) List29,114

The primary United States' sanctions list, specially designated nationals (SDN) part.

United States · Office of Foreign Assets Control (OFAC)


Source data IDs: ofac-48872 · eu-fsf-eu-11413-24 · fr-ga-7350

For experts: raw data explorer