Search OpenSanctions

Advanced

Abdul-Hakim SHAREI

Sanctioned entity
TypePerson[sources]
NameAbdul-Hakim SHAREI · Abdul-Hakim Sharae · Abdul-Hakim Shara’i · Abdul-Hakim Sharie · عبدالحکیم شریری[sources]
Other nameSharae · Shara’i · Sharie · عبدالحکیم شریری[sources]
Birth date[sources]
Place of birthAyub Khil, AFGHANISTAN · Ayub-Khil, province de Khost[sources]
Gendermale[sources]
NationalityAfghanistan[sources]
CountryAfghanistan[sources]
First nameAbdul-Hakim[sources]
Last nameSHAREI · Sharae · Shara’i · Sharie[sources]
TitleShaikh-al-Hadith Mawlawi[sources]
PositionActing Taliban Minister of Justice · Ministre taliban de la justice par intérim · Shaikh-al-Hadith Mawlawi[sources]
Source linkgels-avoirs.dgtresor.gouv.fr[sources]
Last changeLast processedFirst seen

Descriptions

À la suite de la prise du pouvoir par les talibans en Afghanistan, Abdul-Hakim Sharei, en sa qualité de ministre taliban de la justice par intérim, a engagé un effort concerté visant à retourner le système judiciaire national contre les femmes afghanes. Il a de manière effective fait obstacle à l’octroi de l’autorisation d’exercer aux femmes avocates et entravé la capacité des femmes à bénéficier d’une représentation en justice, et il a démis les femmes de leurs fonctions dans le système judiciaire. L’instruction qu’il a donnée de réviser l’intégralité du cadre juridique afghan a également mis fin à l’application de la loi sur l’élimination de la violence à l’égard des femmes. Ces politiques constituent un effort concerté visant à utiliser le déni de justice comme un outil effectif pour favoriser un système de répression fondée sur le sexe en exposant les femmes et les filles à une situation de non-droit et d’impunité, dont Abdul-Hakim Sharei est directement et personnellement responsable. En sa qualité de ministre taliban de la justice par intérim, il est dès lors responsable de graves violations des droits de l’homme en Afghanistan, en particulier de la violation du droit des femmes à accéder à la justice et du droit à l’égalité de traitement entre les hommes et les femmes.

French National Asset Freezing System,

Relationships

Data sources

EU Consolidated Travel Bans4,018

Consolidated information about individuals who have been banned from traveling to the European Union, released as part of the EU Sanctions Map.

European Union · Council

Belgian Financial Sanctions6,603

Belgium extends the European FSF sanctions list on the basis of a national terrorist list, issued by the National Security Council

Belgium · FOD

EU Financial Sanctions Files (FSF)6,364

As part of the Common Foreign Security Policy the European Union publishes a sanctions list that is implemented by all member states.

European Union · DG FISMA

French National Asset Freezing System5,117

The register lists all persons, entities and vessels subject to asset freezing measures in force on French territory, pursuant to national, European and international (UN) provisions.

France · DGT


Source data IDs: eu-fsf-eu-10534-79 · eu-tb-logical-155925 · fr-ga-6819

For experts: raw data explorer